7 september 2021 | ALLMÄNT

Friluftsresor till Åkulla blir verklighet

Under 2020 genomförde Varbergs Fastighets AB tillsammans med förskole- och grundskoleförvaltningen ett friluftsprojekt. Utvalda klasser från årskurs 3 fick möjligheten att spendera en heldag i Åkulla. Pilotprojektet har nu utvärderats och en förlängning är beslutad. Alla 3:e klassare i Varbergs kommunala skolor har nu fått ta del av erbjudandet och onsdag 1 september bussas de första förväntansfulla klasserna ut till bokskogarna. Vi tog chansen att följa med!

Projektet syftar till att ge elever möjlighet att under en dag arbeta med friluftsaktiviteter, lära om skog och mark samt delar av Varbergs historia. 

- Genom att erbjuda resan ut till Åkulla får vi möjlighet att visa vad vår fastighet med omnejd har att erbjuda. På lång sikt hoppas vi att det ger det ringar på vattnet. Att sänka tröskeln för att ta sig till skogen och få fler att känna sig bekväma med att ge sig ut i naturen, berättare projektledare Lina Persson.  

Projektet har arbetats fram i samråd med skolchef, rektorer och lärare vid berörda skolor och knyter an till läroplanen. I årskurs 1-3 lär sig eleverna om allemansrätten, på plats i Åkulla råder skolklasserna själva över sin dag och utgår från sin utbildningsplan. 

Varbergs Fastighets AB bjuder på bussresan ut och förser klasserna med kartor och tips, men det är skolans pedagoger som själva håller i upplägget för utflykten. Ankarskolan var först ut att ta del av erbjudandet och vi fick äran att följa med. 

En fin tradition

Det är septembers första dag, men väderleken bjuder på allt annat än höst. Det är tyst och lugnt i Åkullas bokskogar när jag anländer vid 8-snåret. Morgondagg, fågelkvitter och hög, skön luft. 

Jag som kommunikatör på Varbergs Fastighets AB, har fått chansen att följa med de första klasserna som åker ut till Åkulla. På parkeringen möter jag upp Mattias Samuelsson, som är vaktmästare hos vår hyresgäst, Åkulla Outdoor Resort. 

- Det är så roligt att det ska börja komma skolklasser hit igen. Nästan alla generationer jag möter har ju varit här någon gång under sin skolgång. Det är en fin tradition, säger Mattias. 

Och så kommer den – den första busslasten från Ankarskolan. Ut strömmar barn i strid ström. 

- Åh, vad skönt att vara och framme röra på sig! 

Buss nummer två anländer kort därefter, nu är alla 49 elever på plats. Busschauffören tutar innan han lämnar parkeringen och barnen svarar snabbt med att applådera. 

Vi möter upp pedagogerna från Ankarskolan och möts igen i samtalsämnet om våra egna erfarenheter av skolutflykter till Åkulla under skolgången. Tystnaden som tidigare rådde över parkeringen har nu tagits över av ett sorl av barnröster i glada kompissamtal. 

- Barnen är förväntansfulla. De tycker att det ska bli så kul att äntligen komma iväg på utflykt. Det är första gången vi kan hitta på något sådant här på 1.5 år förklarar Annika Carlenäs, som är lärare för klass 3:1.

Första anhalt Bockstens mosse 

Barnen uppmanas att ställa sig två och två på led. Mattias från Åkulla Outdoor Resort tar täten och visar vägen. Första uppdraget den här utflyktsdagen är att promenera till Bockstens mosse och fyndplatsen där man hittade Bockstensmannen. Jag hamnar någonstans i mitten av det långa ledet av barn och överhör direkt hur en elev berättar för en annan om pump-tracken vi precis passerar. Hon beskriver hur den fungerar och hur det är tänkt att man ska ”pumpa sig fram” när man cyklar i den. 

Det går bara ett par minuter sedan får jag sällskap av ett nytt gäng pratglada barn som berättar om besök de gjort till bokskogarna förut. Främst berättar de om vinterbesök – längdskidåkning, anekdoter från pulkabacken och tomtepromenader avlöser varandra. De flesta verkar vara bekanta med området, men ett par stycken kan inte säkert minnas om de varit här förut. 

Vi viker av från spåret in på en stig i skogen och nu hamnar uppmärksamheten snabbt på annat håll. En groda hoppar förbi. 

- Se, men inte röra! uppmanar pedagogerna. 

Därefter följer upptäckterna i strid ström – flugsvampar, lingon, blåbär, superhäftig mossa!

- Här är en Karl-Johan-svamp! Vill du ha den? Du får den i så fall, den går att äta. 

Ett bildkollage med naturbilder. En vacker flugsvamp i närbild. Grön mossa toppad med brunda höstlöv. Blåbär i närbild.

Historia och naturkunskap vävs samman

Framme vid fyndplatsen är det dags för en fikapaus. Koncentrationen är rakt igenom samlad – det här är definitivt en av dagens höjdare. Kanelbullar, gifflar, bananer, äpplen, saft och varm choklad. ”Vad har du med dig?”. 

Vissa tar en snabb fika, spralliga ben vill gärna utforska skogen genast. Ett gäng samlar natursnacks - lingon och blåbär fyller nu tömda kexlådor.  Flera av eleverna går efter en stund tillbaka till mossen och beskådar fyndplatsen igen. Många tankar far genom 9-åriga huvuden – funderingar om huruvida det är någon av de kringliggande träbitarna som han var fastpålad vid? Kan det hända att det spökar här? ”Tänk att det var ett barn som hittade honom!”. 

En skylt utsatt i en mosse. Skylten tar formen av ett kors. På skylten står det med vita bokstäver fyndplats. Trädgrenar omgärdar skylten.

- På vårkanten brukar vi göra ett besök på fästningen och museet. Det är perfekt att vi varit här på fyndplatsen och nu kan väva ihop den kunskapen med historielektionerna om Bockstensmannen, förklarar Annika Carlenäs. 

Uteklassrum

Fikan packas ihop och platsen förvandlas till ett uteklassrum. Pedagogerna förser eleverna med ett ”Naturbingo”. Uppdraget är att finna olika saker i naturen. 

- Se er omkring på vägen tillbaka. Vad finns att upptäcka? Vad kan ni se och höra? Lyssna på fågelsången! Och viktigt – se, men inte röra! Jelena Smoljan, lärare för klass 3:1 och 3:2, ger instruktioner. 

En orolig röst utropar!

- Men ska vi åka tillbaka direkt nu då?

Pedagogerna lugnar med att det är flera timmar kvar. Och jakten för att lösa uppdragen kan sätta igång. 

- Hitta en stubbe! Har vi sett någon stubbe? Tall!… Det är inte ett löv! 

Barnen löser uppgifterna lustfyllt och är rörande överens om att det är svårast att hitta 10 olika lövsorter, men att det är enklare att se skillnad på dem i verkligheten när man kan jämföra löven direkt. 

En stencil med grafiska figurer i form av myror, skalbaggar, löv med mera. Två barnhänder pekar på figurerna.

Nästa anhalt - linebaneflotte

Tillbaka vid friluftsgården delas barnen in i grupper. Alla som vill ska få testa linbaneflotten som tar besökare ut till ön i Yasjön. En grupp i taget går iväg mot startplatsen, resten av gruppen roar sig med att springa på ”tultabanan”, spela fotboll vid grillplatsen, klättra i klätterträdet och inta lunchmat. 

Mattias från Åkulla Outdoor Resort, har lagt fram flytvästar och barnen hjälper varandra att få på västarna. Det märks att alla är ivriga att komma iväg. Ön ligger cirka 150 meter ut i sjön. Med hjälp av en vev hjälps barnen åt två och två att ta sig över vattnet. Jag frågar om någon har åkt flotten innan, men möts av ett rungande och förväntansfullt – Näääee!

- Vi turas om att veva. De som inte vevar sitter ner på flotten. Ser ni den blomman i vattnet? Någon som vet vad den heter? frågar Annika Carlenäs. 

Fyra barns ryggtavlor. De sitter vid ett cafébord och vinkar ut mot sjön. I sjön syns en flotte med en grupp som är klädda i flytvästar.

Instruktionerna från pedagogerna är återigen tydliga. Alla gör som de blir tillsagda. Stämningen är genomgående god och det slår mig att jag inte sett en sur min på hela dagen. Närmare 50 glada barn har glatt promenerat genom skogen. 

Mysigt att vara tillsammans

Jag möter ett nytt gäng barn som väntar på sin tur att få köra flotten. De är alla överens om att Bockstens mosse hittills varit roligast, men en kille i gruppen tror kanske ändå att flotten kommer att bli ännu roligare. En tjej fortsätter:

- Jag tycker faktiskt att det är mysigt att bara vara tillsammans, att åka buss och att lyssna på fåglarna. 

De andra barnen fyller i – ”Busschauffören var jätteglad, han hette Bengt”. 

Innan jag avviker byter jag några ord med Jelena Smoljan.  

- Det här är ett väldigt roligt och uppskattat inslag som främjar barnens friluftsbild. Det har varit fantastiskt att se barnen utforska naturen som detektiver. Barnen upptäcker och lär nya saker runt sig hela tiden. 

11 skolor har tackat ja hittills 

Hittills har 11 klasser tackat ja och tilldelats datum under höst- eller vårterminen. Besöken har stämts av med vår hyresgäst i Åkulla, vilka är behjälpliga vid besöken. 

- Inget besök blir det andra likt. Det ryktas till exempel om att en skolklass i pilotprojektet mötte Bockstensmannen… Men, att få vistas i skogsmiljö, grilla korv tillsammans, upptäcka, vara nyfiken och leka är för flera klasser den stora grejen, säger projektledare Lina Persson.

TAGGAR: