Bilist hittar ledig parkering. Bil kör in i ledig parkeringsruta.

Frågor och svar

Våra vanligaste frågor

Här listar vi våra vanligaste frågor för en snabb överblick, längre ner på sidan finns frågorna och svar. 

  1. Hur fungerar det att parkera i era parkeringshus?
  2. Vad innebär det nya parkeringssystemet?
  3. Vad tar kameran kort på?
  4. Hur länge sparas bilderna?
  5. När är det gratis att parkera?
  6. Hur länge får jag parkera?
  7. Kan jag förlänga min parkeringstid?
  8. När kostar det att parkera?
  9. Vad kostar det att parkera?
  10. När är parkeringshusen öppna?
  11. Hur gör jag för att komma in/ut när det är stängt?
  12. Kan jag hyra en parkeringsplats?
  13. Har ni långtidsparkering?
  14. Hur fungerar era laddstationer?
  15. Jag har fått en kontrollavgift som jag vill överklaga, hur gör jag?
  16. Vilka parkeringshus i Varberg äger ni?
  17. Får jag automatiskt kontrollavgift (böter) när min tid gått ut?
  18. Kan jag betala för överskridande timmar?
  19. Hur vet jag när min parkeringstid gått ut?
  20. Hur betalar jag min parkering?
  21. Om jag av gammal vana ställer p-skivna, får jag böter då?
  22. Om något är trasigt eller inte fungerar i parkeringshuset, hur gör jag en felanmälan?
  23. När avslutas min parkering?
  24. Hur fungerar appen "P-hus Varberg"?
  25. Finns det tillgänglighetsanpassade platser i parkeringshusen?
  26. Varför finns det så få eller inga papperskorgar i parkeringshusen?
  27. Varför kan jag inte använda SMS-park?
  28. Har det blivit dyrare att parkera?

1. Hur fungerar det att parkera i era parkeringshus?

Det är gratis parkering alla dagar mellan kl 06-23. Hur länge du får stå parkerad varierar mellan anläggningarna och de olika planen i parkeringshusen. Vanligtvis är det 3 eller 10 timmars fri parkering, vid varje utgång finns skyltar som talar om vad som gäller i det parkeringshus du har valt.

När du kör in i något av våra parkeringshus läser en kamera av din bils registreringsskylt och påbörjar din parkering automatiskt, vid utfart avslutas din parkering på samma vis. Du behöver alltså ingen p-skiva eller biljett. Du behöver bara hålla koll på hur länge det är tillåtet att parkera på den plats du har valt och lämna anläggningen innan parkeringstiden är överskriden.

2. Vad innebär det nya parkeringssystemet?

Det är ett enkelt parkeringssystem utan p-skiva, bommar och parkeringsbiljetter. När du kör in i parkeringshuset läser en kamera av ditt registreringsnummer och din parkering startar automatiskt. En annan kamera registrerar när du åker ut och då avslutas din parkering. Du behöver bara hålla koll på hur länge det är tillåtet att parkera på platsen du valt och lämna anläggningen innan parkeringstiden är överskriden.

3. Vad tar kameran kort på?

Kameran tar enbart bild på registreringsskylten samt eventuellt en del av fordonet vid registreringsskylten. Personer i bilen kommer till exempel inte med på bilden.

4. Hur länge sparas bilderna?

VFAB behåller aldrig personuppgifter längre än vad ändamålet kräver. När din bil lämnar parkeringshuset blir den endast en siffra i statistiken.

5. När är det gratis att parkera?

Det är gratis parkering mellan kl 06-23. Längden för fri parkering skiljer sig i de olika parkeringshusen och i vissa fall även inne i anläggningarna. Du hittar information på vår hemsida Parkeringsavgifter, i vår app ”P-hus Varberg” eller på skyltning i varje parkeringshus.

6. Hur länge får jag parkera?

Det finns 3, 10 eller 17-timmarsparkering. Observera att den tillåtna tiden varierar mellan anläggningarna och olika våningsplan. Se skyltning för det aktuella parkeringshuset, i vår app ”P-hus Varberg” eller på vår hemsida under Parkeringshus.

7. Kan jag förlänga min parkeringstid?

Nej, som det är nu är det inte möjligt att köpa till extra timmars parkeringstid i parkeringshusen. Vet du redan när du anländer att du kommer att behöva stå längre tid än de 3 timmar som korttidsparkeringarna tillåter är det bättre att välja de parkeringshus som erbjuder 10 timmarsplatser. Om du redan står på en korttidsplats måste du köra ut ur parkeringhuset och sedan in igen för att starta en ny parkeringssession.

Det finns ett undantag gällande förlängning av parkeringstiden och det är att köpa till nattparkering. Detta är endast möjligt om den ordinarie parkeringstiden (tex 3 timmar) löper ut efter kl 23. 
Exempel:
Låt säga att du har parkerat i Lorensberg på en plats där det är tillåtet att parkera i 3 timmar. (Mellan kl 06-23 är det gratis att parkera.) Du anländer kl 20.30 och din parkeringstid skulle då gå ut kl 23.30 vilket är efter kl 23, i detta fall är det möjligt att köpa nattparkering och på så vis parkera längre tid. Hade du istället anlänt kl 18 så hade din parkeringstid gått ut kl 21 och då är det inte möjligt att förlänga med nattparkering. Nattparkering köper du via Easypark, instuktioner finns i alla parkeringshus.

8. När kostar det att parkera?

I de flesta av våra anläggningar kan du stå parkerad över natten mot avgift. Köper du nattparkering gäller den från kl 23 fram till kl 09 dagen efter. För taxa och mer information läs på vår sida Parkeringsavgifter eller på skyltning i parkeringshuset.

I parkeringshuset Briggen finns det möjlighet att parkera i upp till 15 hela dygn mot avgift. Taxa hittar du på sidan Parkeringsavgifter.

9. Vad kostar det att parkera?

Det är alltid fri parkering enligt tidsangivelserna mellan kl 06-23 i våra parkeringshus. För nattparkering och dygnsparkering är det olika taxa, läs om våra taxor på sidan Parkeringsavgifter.

10. När är p-husen öppna?

Våra parkeringshus är öppna alla dagar kl 06-23. Övrig tid är det stängt men möjlighet finns att stå parkerad över natt mot betalning i de flesta av våra anläggningar.

11. Hur gör jag för att komma in/ut när det är stängt?

Har du din bil parkerad över natten (efter kl 23) behöver du portkod för att komma in. Portkoden får du via den betaltjänst du använt för att lösa nattparkering. Se kod i den app du använt eller i sms om du använt sms-tjänsten.

12. Kan jag hyra en parkeringsplats?

Vi har inte några parkeringsplatser för uthyrning.

13. Har ni långtidsparkering?

Långtidsparkering finns i parkeringshus Briggen. Där finns möjlighet till att stå parkerad i upp till 15 dygn mot betalning.

14. Hur fungerar era laddstationer?

Vi har InCharge på våra laddstationer. Du kan starta laddning genom InCharges app, laddkort eller laddbricka. För kundsupport kontakta InCharge. Laddstolpar som inte fungerar kan felanmälas till InCharge eller direkt till oss via formuläret Felanmälan för Varbergs Fastighets AB.

15. Jag har fått en kontrollavgift som jag vill överklaga, hur gör jag?

Har du fått en kontrollavgift som du vill bestrida, kontakta Parkering Halland som är det företag som sköter övervakningen av parkeringsplatserna. Överklagan ska göras innan kontrollavgiften betalas. Kontaktuppgifter står på kontrollavgiften.

16. Vilka p-hus i Varberg äger ni?

VFAB äger sex parkeringshus i Varbergs centrum, Briggen, Trädgården, Kyrkoherden Bäckgatan, Kyrkoherden Prästgatan, Lorensberg och Kanngjutaren. Du hittar dem i vår app ”P-hus Varberg” eller på denna karta (pdf 7,21 MB).

17. Får jag automatiskt kontrollavgift (böter) när min tid gått ut?

Nej, övervakningen sker manuellt av Parkering Halland.

18. Kan jag betala för överskridande timmar?

Nej, det finns ingen möjlighet att betala för fler timmar än de angivna, mellan kl 06-23 (undantag Briggen som har långtidsparkering). Däremot finns nattparkering kl 23-06, mot avgift.

19. Hur vet jag när min parkeringstid gått ut?

Lägg på minnet vad klockan är när du lämnar din bil eller ladda ner appen ”P-hus Varberg”, den kan ge dig en push-notis när det är börjar bli dags att hämta bilen. Du måste själv tillåta/aktivera push-notiser i din smartphone.

20. Hur betalar jag min parkering?

Mellan kl 06-23 är det alltid fri parkering enligt tidsangivelsen för platsen. Ska du parkera över natten ( kl 23-06) används betaltjänsten Easy Park, information finns i parkeringshusen. Observera att du inte kan betala dig till att parkera längre än den tillåtna tidsangivelsen. 

21. Om jag av gammal vana ställer p-skivan, får jag böter då?

Nej, inte så länge bilen står parkerad inom tidsbegränsningen. Från sommaren 2019 behövs inte p-skivan längre i parkeringshusen, då registreras bilen automatiskt.

22. Om något är trasigt eller inte fungerar i P-huset, hur gör jag en felanmälan?

Du gör en felanmälan via formuläret, Felanmälan för Varbergs Fastighets AB, fyll i samtliga fält i formuläret och bifoga gärna en bild för tydligare beskrivning. 

Vid akuta fel når du oss på telefon 0340 – 50 60 50. De tider som vi på Varbergs Fastighets AB inte kan svara kopplas samtalet automatiskt till räddningstjänst. 

23. När avslutas min parkering?

Din parkeringstid avslutas när bilen kör igenom utfarten. Inga avgifter eller kontrollavgifter skickas automatiskt, så är du vid din bil och påväg ut ur parkeringshuset inom den tillåtna tidsangivelsen för platsen du valt har du gjort rätt.

24. Hur fungerar appen "P-hus Varberg"?

I samband med digitaliseringen av våra parkeringshus har vi tagit fram en app, ”P-hus Varberg”, som ytterligare ska underlätta för våra besökare. Att använda appen är helt valfritt, det går lika bra att parkera utan den.

Genom att registrera din bil i appen kan du få push-notiser när din parkeringstid håller på att gå ut, se anläggningarna på en karta och få hjälp att navigera efter snabbaste rutt, få uppgift om tillgänglighet, öppettider, parkeringsvillkor och kontaktuppgifter till Varbergs Fastighets AB. Du kan också gå tillbaka och se din parkeringshistorik under den gångna månaden.

Appen ”P-hus Varberg” finns tillgänglig för både iOs och Android. 

25. Finns det tillgänglighetsanpassade platser i p-husen?

Ja, det finns i alla våra parkeringshus.

26. Varför finns det så få eller inga papperskorgar i p-husen?

Vi har sedan en tid tillbaka tagit bort papperskorgar på utvalda ställen grund av skadegörelse och att personer tänder eld. Vi ser över möjligheterna att återigen sätta upp papperskorgar då det efterfrågas men vi måste först utreda vad som är möjligt ur säkerhetssynpunkt. 

Upplever du att det är skräpigt eller smutsigt när du besöker våra parkeringshus gör du en felanmälan genom att fylla i formuläret Felanmälan för Varbergs Fastighets AB.

27. Varför kan jag inte använda SMS-park?

Fram till nyligen har det funnits två olika betaltjänster i parkeringshusen. Men EasyPark har köpt SMS-park, vilket innebär att tjänsten SMS-park nu försvinner. Detta informeras om direkt till dig som kund i samband med att du försöker använda SMS-parks tjänster.

28. Har det blivit dyrare att parkera?

VFAB har inte förändrat priserna på natt- och långtidsparkering. Däremot tar EasyPark ut en administrationsavgift om 15% vid betalparkering, vilket gör att totalsumman blir högre än det som står här på hemsidan och skyltas i parkeringshusen. EasyParks administrationsavgift är inget som kommer VFAB eller Varbergs kommun tillhanda. 

Prisexempel inklusive EasyParks administrationsavgift: En nattparkering för 30 kronor blir 35 kronor. En månads nattparkering 350 kronor blir 403 kronor.