Lekstuga i trä och en sandlåda. Infälld bild på en modell föreställande en blå lekstuga, en röd rutschkana och en sandlåda.

    Ett litet hus i trä som i fantasin kan fungera som kiosk. Infälld bild visar en av alla förslag på små hus att leka i.

    Elevernas idéer blev verklighet

    Den 20 maj 2019 bjöd årskurs 4 på Buaskolan in till vernissage. Där visade de upp kreativa modeller över den framtida utformningen av Bua förskolas utegård. Fyra år senare besökte vi eleverna igen, denna gången för att visa att deras kreativa förslag återfinns på den färdiga utegården.

    Det var ett lite längre gäng som samlades igen 4 år senare, denna gången i deras nuvarande skola Väröbackaskolan där de går i årskurs 8. Helen Treslow, Byggprojektledare på VFAB, ledde projektet och var glad över att nu få återkoppla till eleverna.

    - Det var roligt att få träffa alla igen och visa att deras idéer faktiskt har använts i utformningen av utegården. De va ju väldigt engagerade när de gjorde sina projekt och flera av grupperna intervjuade även barnen som gick på Applagårdens förskola*, säger Helen

    *Applagårdens förskola är riven idag och ersatt av Buas förskola.

    Även om flera av eleverna kom ihåg projektet började Helen med att ge dom en återblick, vad är nu projektet "arkitekter i skolan"?

    Arkitekter i skolan

    Initiativet kommer från Varbergs kommun och görs i samarbete med Varbergs Fastighets AB. Syftet är att involvera barn i utformningen av projekt som byggs för barn. I detta fall skulle en ny förskola byggas precis i anslutning till Buaskolan, ett ypperligt tillfälle att få kloka inspel till den framtida utemiljön.

    Eleverna fick först en inblick i hur processen för att bygga en förskola går till. De fick veta vad en byggprojektledare gör, vad som skiljer en utegård för förskoleverksamhet från en lekplats samt vad det finns för riktlinjer och krav. De fick även lära sig om platsers historiska DNA och hur man kan använda sig av det när man bygger nytt. Sen fick de ta sina nyvunna kunskaper och skapa modeller över hur de ville att den framtida utegården skulle se ut.

    Vernissagen var tänkt som en första milstolpe och skulle vidare mynna ut i ett antal studiebesök där eleverna fick följa bygget på nära håll. Dessvärre kom en pandemi och ställde till det. När det första spadtaget skulle tas för den nya förskolan var restriktioner den nya vardagen och planerna blev tyvärr grusade. Men 4:e-klassarnas kloka och kreativa idéer kunde förstås användas ändå. Arkitekterna fick ta del av elevernas förslag och när förskolan stod klar i januari 2022 var alla modellerna på ett eller annat sätt återspeglade i förskolans utemiljö.

    Hinderbana i trä med stockar som hänger från en ställning, på marken ligger bark. Infälld bild på en modell föreställande en hinderbana med stockar, buskar och en röd stuga

    I hinderbanan i trä kan barnen öva på motoriken. Infälld bild visar en av modellerna som hade hinderbana som förslag för sin utegård.

    4 år senare

    Eleverna fick se bilder på deras modeller och jämförelser med den färdiga utegården. Där fanns till exempel gungor, en sifferorm, klätterställning med nät, brandstege och rutschkana samt en hinderbana. Kullen som fanns naturligt på fastigheten behölls och på vintern kan den används som pulkabacke, precis som flera av grupperna hade föreslagit. Ett generöst tak är byggt över sandlådan för att skydda för regn och intill finns även ett högre "bakbord". Detta hade eleverna adderat så att alla barn, även de som kanske sitter i rullstol, kan bygga sandslott.

    Flera elever hade nämnt att det var bra att ha någonstans att dra sig tillbaka till om man var ledsen och behövde vara lite själv. Detta resulterade i en liten bänk som finns placerad i hörnet av utegården. Eleverna tyckte att detta var en lite rolig syn idag men landade i att det ju faktiskt var en väldigt bra idé eftersom även små barn har behov av lite lugn och ro ibland.

    - Under projektet uttryckte eleverna att de väldigt gärna ville ha återkoppling när projektet var klart. Även om det tog lite längre tid än planerat så känns det väldigt glädjande att vi faktiskt kunde ge dom det. Och att det uppskattades trots att det gått hela 4 år, säger Helen.

    Frågor blir verklighet

    Efter presentationen bjöds det på festis och bulle. Samtidigt fick eleverna en kopia med bilder på sina modeller och tillhörande texter och de verkade rätt imponerade över sina alster. Visst blev det även lite fnissigt när de läste och insåg vilken nivå av författarkunskap de hade som 10-åringar. Men framför allt tyckte dom det var roligt att se att deras idéer hade blivit verklighet, vilket ju är det allra viktigaste. Syftet med projektet är ju att barn ska få påverka barns miljö och dagens presentation gav eleverna ett kvitto på att det faktiskt fungerar.

    Publicerad den:

    Senast ändrad: