Tillgänglighet i appen P-HUS Varberg

    Vi, Varbergs Fastighets AB, vill att så många som möjligt ska kunna använda vår app. Här beskriver vi hur P-HUS Varberg uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi berättar om kända tillgänglighetsproblem och hur vi planerar att åtgärda brister. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister.

    Vad är digital tillgänglighet?

    Digital tillgänglighet innebär att ingen ska hindras från att använda digital service på grund av funktionsnedsättning. Vår digitala service ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla användare, oavsett funktionsnedsättning och oberoende av vilka hjälpmedel man använder. Vår ambition är att uppnå, och gärna överträffa, grundläggande tillgänglighet genom att följa relevanta delar av standarden EN301549 och branschstandarden WCAG 2.1 nivå AA.

    Hur tillgänglig är appen P-HUS Varberg?

    Vi är medvetna om att delar av den mobila applikationen endast är delvis förenlig med lagkraven. Se avsnittet teknisk information för mer information.

    Kontakta oss om du upplever hinder

    Vi strävar hela tiden efter att förbättra vår digitala tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller andra brister som gör att du inte kan ta dela av vår digitala service önskar vi att du kontaktar oss. Om du behöver innehåll från P-HUS Varberg som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget lagens tillämpningsområde enligt beskrivningen nedan kontakta oss. Vi kommer att försöka åtgärda problemen och se till att du får den digitala service som du har rätt till.

    Svarstiden är normalt upp till 48 timmar.

    E-post: vfab@varberg.se

    Telefon: 0340-50 60 00

    Du kan också skicka in dina synpunkter anonymt via kontaktformuläret.


    Beskriv hur appen brister i tillgänglighet. Ju tydligare du kan beskriva problemet, desto större möjligheter har vi att kunna granska din anmälan och åtgärda bristen.

    Ange appsida som du upptäckte bristande tillgänglighet på.

    Fyll endast i om du vill ha återkoppling från oss.

    Fyll endast i om du vill ha återkoppling från oss.
    Vill du ha återkoppling när bristen är åtgärdad? * (obligatorisk)
    Vill du ha återkoppling när bristen är åtgärdad?


    Kontakta tillsynsmyndigheten

    Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter, eller den hjälp du får när du kontaktar oss, kan du kontakta myndigheten och påtala det.

    Anmäl brister i tillgänglighet, Myndigheten för digital förvaltnings webbplats Länk till annan webbplats.

    Teknisk information appen P-HUS Varberg

    Redogörelsen avser P-HUS Varberg, version 4.10.6. Offentliggjord 2023-02-24.
    Varbergs Fastighets AB äger den mobila applikationen P-HUS Varberg. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Här beskriver vi hur P-HUS Varberg uppfyller Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vilka kända tillgänglighetsbrister som finns och hur vi arbetar med att lösa dem.

    Norska företaget Giant Leap (GL) har utvecklat P-HUS Varberg. De justeringar som vi, VFAB, kan göra själva i verktyget är mycket begränsade.

    Vi har testat appen med de verktyg som är tillgängliga för oss, det vill säga de hjälpmedel som finns inbyggda i iOS samt verktyget Colour Contrast Analyzer. Vi har skickat information om gällande lagkrav, sammanställning av de brister vi identifierat under våra användartester samt begäran om ytterligare kontroll av appen till utvecklaren. Giant Leap har under hösten 2021 gjort en del förbättringar i appen, en del brister kvarstår och men ligger utanför VFABs kontroll.

    GL har själva granskat funktionerna i operativsystemet Android och inte upptäckt några brister.

    Kartor

    • Kartor som är avsedda för navigation är länkade till den i mobiltelefonen inbyggda kartfunktionen. Iphone maps och Google maps är tredje parter som varken finansierats eller tagits fram av Varbergs Fastighets AB. Mobiltelefonernas kartfunktioner står heller inte under vår kontroll, därför kan vi inte garantera tillgängligheten.

    Voiceover (operativsystem iOs)

    • Titeln på inmatningsfältet läses inte alltid upp korrekt. Om man klickar på texten läses texten upp men om man klickar man lite utanför eller bredvid läses fältet upp som "tom lista". Detta kan GL inte ändra på. Sveper användaren till höger för uppläsning få man fältet uppläst och problemet kan lösas på detta sätt.
    • Infoknapparna i zonlistan läses inte upp korrekt.

    Dynamisk text

    • Texten i rullisten för datumväljaren under Registrera fordon - Ange detaljer - Startdatum är inte dynamisk. I Android fungerar dynamisk text på rullisten, det är dessvärre inte möjligt i iOS och ligger därför utanför vår och GLs kontroll. Uppläsningsfunktionen Voiceover fungerar på fältet och synsvaga kan på så vis ta del av informationen.

    Fet text

    • Texten fetmarkeras inte på alla ställen i appen, till exempel i menyn. Det har inte varit möjligt att implementera på alla ställen i appen trots GLs försök.

    Övriga brister

    • Alla iconer har inte textförklaringar. Iconen är universell och bör vara förklarande i sig. Iconerna är placerade på ett sätt som gör att text inte kan placeras i knappens närhet. Exempel: menyknappen Mer och Mer info-knappen i zonlistan.
    • Appen stöder inte landskapsorientering. Detta fel kan inte åtgärdas då det skulle kräva en total ombyggnation av appen.
    • Mindre viktiga texter har för liten textstorlek och inte tillräcklig kontrast. Exempel: Appens nuvarnande version längst ner i menyn.

    Brister under Betalningsmedel

    • Länkade logotyper är inte länktextade.
    • VISA-logo blinkar och går inte att stänga av.
    • Knappar, text och länkar läses upp på engelska i VoiceOver.
    • Länkar saknar länktext.
    • Länkar till "Om Worldline", "Säkerhet" och "Juridisk information" är brutna.
    • På vissa ställen överlappar text och har för låg kontrast.
    • Text i blå knapp har för låg kontrast.
    • På vissa ställen fetmarkeras inte text och information om betalkort.
    • Länk under Maestro: "Kan jag betala med mitt Maestrokort" fungerar ej.

    För att göra köp i appen är en leverantör för betalningsfunktion kopplad till sidorna under rubriken Betalningsmedel. Dessa sidor hanteras av leverantören, Worldline, och inget kan ändras av oss. Vid VFABs granskning upptäcktes flera brister i tillgänglighet under Betalningsmedel. VFAB har påvisat bristerna för Worldline upprepade gånger sedan 2021 men utan att få återkoppling i ärendet. Aktörens avtal och brister ska nu granskas av oss och vi får därefter besluta om åtgärd. Datum för bedömning av följsamhet till lagkraven går ej att fastställa då de kommer att bero på typ av åtgärd.

    Senast publicerad: