Frågor och svar om parkering

    Här får du svar på de vanligaste frågorna om parkering och hur det fungerar att parkera i våra parkeringshus.

    Hur fungerar det att parkera i era parkeringshus?

    Det är gratis parkering alla dagar mellan kl 06-23. Hur länge du får stå parkerad varierar mellan anläggningarna och de olika planen i parkeringshusen. Vanligtvis är det 3 eller 10 timmars fri parkering, vid varje utgång finns skyltar som talar om vad som gäller i det parkeringshus du har valt. Du hittar även informationen i appen P-HUS Varberg.

    I våra parkeringshus används parkeringssystemet Autopark som automatiskt startar och avslutar din parkeringstid. När du kör in i något av våra parkeringshus läser en kamera av din bils registreringsskylt och påbörjar din parkering automatiskt, du behöver alltså ingen p-skiva eller biljett. Din parkeringstid avslutas när bilen kör igenom utfarten. Inga avgifter eller kontrollavgifter skickas automatiskt, parkeringsövervakningen sköts manuellt av Parkering Halland. Du behöver bara hålla koll på hur länge det är tillåtet att parkera på den plats du har valt och lämna anläggningen innan parkeringstiden är överskriden.

    Vad tar kameran kort på?

    Kameran tar enbart bild på registreringsskylten samt eventuellt en del av fordonet vid registreringsskylten. Personer i bilen kommer till exempel inte med på bilden.

    Hur länge sparas bilderna?

    Vi behåller aldrig personuppgifter längre än vad ändamålet kräver. När din bil lämnar parkeringshuset blir den endast en siffra i statistiken.

    Integritetspolicy vid parkering

    När är det gratis och hur länge?

    Det är gratis parkering mellan kl 06-23. Längden för fri parkering skiljer sig i de olika parkeringshusen och i vissa fall även inne i anläggningarna mellan våningsplanen. Gällande tidsangivelser är max 3- eller 10 timmar. Du hittar information på vår hemsida under fliken Parkeringsavgifter, i vår app P-HUS Varberg och på skyltning i varje parkeringshus.

    Parkeringsavgifter

    Tidsangivelser i våra parkeringshus

    Kan jag förlänga min parkeringstid?

    Svaret är både ja och nej. Det inte möjligt att köpa till extra timmars parkeringstid i parkeringshusen. Vet du redan när du anländer att du kommer att behöva stå längre tid än de 3 timmar som korttidsparkeringarna tillåter är det bättre att välja något av de parkeringshus som erbjuder 10 timmarsplatser. Om du redan står på en korttidsplats måste du köra ut ur parkeringhuset och sedan in igen för att starta en ny parkeringssession.

    I Briggen och på nedre plan i Lorensberg är det möjligt att dygnsparkera. Står du parkerad här och köper till dygnsparkering till din ordinarie fria parkeringstid kan du på så sätt förlänga din parkeringstid.

    Ett annat sätt att förlänga parkeringstiden är att köpa till nattparkering. Observera: Detta är endast möjligt om den ordinarie parkeringstiden (tex 3 timmar) löper ut efter kl 23.

    Läs mer och få exempel på sidan Parkeringsavgifter

    Hur gör jag för att komma in/ut när det är stängt?

    Har du din bil parkerad över natten, (efter kl 23), behöver du portkod för att komma in eller ut från parkeringshuset. Portkoden får du via betaltjänsten Easy Park eller Parkster som du använt för att lösa nattparkering. Se kod i den app du använt eller i sms om du använt sms-tjänsten.

    Kan jag hyra en parkeringsplats?

    Vi har inte några parkeringsplatser för uthyrning. Vi erbjuder ett begränsat antal parkeringstillstånd som gäller månadsvis i Lorensberg, Briggen och Kanngjutaren.

    Mer information om parkeringstillstånd

    Har ni dygnsparkering?

    I parkeringshusen Briggen och Lorensberg (nedre plan) finns möjlighet till att stå parkerad dygnsvis mot betalning.

    Får jag automatiskt kontrollavgift (böter) när min tid gått ut?

    Nej, övervakningen sker manuellt av Parkering Halland.

    Jag har fått en kontrollavgift som jag vill överklaga, hur gör jag?

    Har du fått en kontrollavgift som du vill bestrida, kontakta Parkering Halland som är det företag som sköter övervakningen av parkeringsplatserna. Överklagan ska göras innan kontrollavgiften betalas. Kontaktuppgifter står på kontrollavgiftsavin.

    Kan jag betala för överskridande timmar?

    Nej, det finns ingen möjlighet att betala för fler timmar än de angivna, mellan kl 06-23. Däremot finns nattparkering kl 23-09, mot avgift i våra parkeringshus. För att nyttja detta sätt att förlänga parkeringstiden behöver den fria parkeringstiden överlappa tiden för nattparkering.

    Mer information och exempel på sidan Parkeringsavgifter

    I parkeringshusen Briggen och Lorensberg (nedre plan) finns möjlighet till att stå parkerad dygnsvis mot betalning.

    När ska jag betala för parkering?

    Mellan kl 06-23 är det alltid gratis parkering men du måste följa tidsangivelsen för platsen, max parkeringstid 3- eller 10 timmar. Var uppmärksam på att maxtiden skiljer sig mellan olika p-hus och ibland även mellan våningsplan.

    Observera att du inte kan betala dig till att parkera fler timmar än den tillåtna tidsangivelsen utan behöver lämna p-huset innan din parkeringstid går ut. Vill du starta en ny parkeringstid kör du in i p-huset igen, då startas en ny session.

    Betalparkering

    Nattparkering är möjlig i alla våra p-hus. Ska du parkera över natten ( kl 23-09) används betaltjänsten Easy Park eller Parkster, information finns i parkeringshusen.

    I parkeringshusen Briggen och Lorensberg (nedre plan) finns möjlighet till att stå parkerad dygnsvis mot betalning.

    Mer information på sidan Parkeringsavgifter

    Hur köper jag betalparkering om jag saknar en smartphone?

    Beroende på vilken betaltjänst du väljer löser du betalningen för din parkering på olika sätt. Information finns på skyltning i alla parkeringshus. Kortfattad information finns även här.

    För att betala med Easy Park utan smartphone finns en talsvarstjänst där du istället startar din parkering via ett snabbt telefonsamtal. Telefonnummer till Easy Parks talsvarstjänst: 0770-87 00 00.

    Med Parkster kan du parkera med SMS, instruktioner och telefonnummer finns på skyltning i parkeringshusen. Även med Parkster kan du parkera via talsvar. Telefonnummer till Parksters talsvarstjänst: 010-19 92 616

    Jag vill ladda bilen - i vilka p-hus finns laddplatser?

    I fem av våra parkeringshus finns det laddplatser för elbil. Tidsangivelserna gäller även dig som laddar din bil. De 36 platserna är fördelade i alla parkeringshus utom Kyrkoherden med infart från Prästgatan.

    Bilen laddas via laddlösningen InCharge och kostar 3 kr/kwh. Med InCharges app kan du vilka laddplatser som är lediga.

    Mer information om InCharge och deras app Länk till annan webbplats.

    Vad gäller vid parkering av motorcykel?

    Är ni flera i sällskap är det tilltåtet att parkera mer än en motorcykel, MC, i en parkeringsruta. Vid köp av natt- eller dygnsparkering med MC betalar du per fordon.

    Om något är trasigt eller inte fungerar i p-huset, hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan via formuläret på vår hemsida, fyll i samtliga fält i formuläret och bifoga gärna en bild för tydligare beskrivning.

    Vid akuta fel når du oss på via vårt journummer. De tider som vi på Varbergs Fastighets AB inte kan svara kopplas samtalet automatiskt till räddningstjänst.

    Felanmälan Varbergs Fastighets AB

    Journummer: 0340 – 50 60 50

    Hur fungerar appen P-HUS Varberg?

    Genom att registrera din bil i appen kan du få push-notiser när din parkeringstid håller på att gå ut, se anläggningarna på en karta och få hjälp att navigera efter snabbaste rutt, få uppgift om tillgänglighet, öppettider, parkeringsvillkor och kontaktuppgifter till Varbergs Fastighets AB. Du kan också gå tillbaka och se din parkeringshistorik under den gångna månaden. Observera att du själv måste tillåta push-notiser i din smartphone. Appen P-HUS Varberg finns tillgänglig för både iOs och Android.

    Att använda appen är helt valfritt, det går lika bra att parkera utan den.

    Finns det tillgänglighetsanpassade platser i p-husen?

    Ja, det finns i alla våra parkeringshus. Samma tidsangivelser gäller även de tillgänglighetsanpassade platserna.

    Övriga parkeringsplatser i stan för rörelsehindrade finns utmärkta på en digital karta.

    Parkeringsplatser för rörelsehindrade Länk till annan webbplats.

    Varför finns det så få eller inga papperskorgar i p-husen?

    Vi har sedan en tid tillbaka tagit bort papperskorgar på utvalda ställen grund av skadegörelse och att personer tänder eld. Vi ser över möjligheterna att återigen sätta upp papperskorgar då det efterfrågas men vi måste först utreda vad som är möjligt ur säkerhetssynpunkt.

    Upplever du att det är skräpigt eller smutsigt när du besöker våra parkeringshus gör du en felanmälan genom att fylla i formuläret på vår hemsida.

    Felanmälan Varbergs Fastighets AB

    Senast publicerad: