Frågor och svar om parkering

    Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får gällande parkering.

    Parkeringstid

    Hur länge får jag parkera?

    Mellan kl 06-23 är det gratis att parkera men bara under en begränsad tid. Tidsangivelsen innebär att du bara får parkera i max 3 eller 10 timmar. Hur länge du får stå parkerad varierar mellan anläggningarna och i vissa fall mellan de olika våningsplanen. Du hittar information på vår hemsida på sidan Parkeringshus, i vår app P-HUS Varberg och på skyltning i varje parkeringshus.

    Hur kan jag förlänga min parkeringstid?

    Det inte möjligt att köpa till extra timmars parkeringstid i parkeringshusen. Du kan köra ut och sedan in igen för att starta en ny gratistid.

    Du kan förlänga parkeringstiden genom att köpa dygns- eller nattparkering beroende på platsen du valt och tiden du anlände:

    • I Briggen, Falkenbäck och på nedre plan i Lorensberg är det möjligt att dygnsparkera. Står du parkerad här och köper till dygnsparkering till din ordinarie gratis parkeringstid kan du på så sätt förlänga din parkeringstid.
    • Ett annat sätt att förlänga parkeringstiden är att köpa till nattparkering. Observera: detta är endast möjligt om den ordinarie parkeringstiden (3 eller 10 timmar) löper ut efter kl 23.

    Läs mer och få exempel på sidan Parkeringsavgifter

    Jag vill parkera länge, var kan jag stå?

    Nattparkering är möjlig i alla våra p-hus och din biljett gäller mellan kl 23-09.

    I parkeringshusen Briggen, Falkenbäck och Lorensberg (nedre plan) finns möjlighet till att stå parkerad dygnsvis mot betalning.

    Mer information på sidan Parkeringsavgifter

    Betalning

    Hur köper jag en biljett?

    När du vill parkera över natten eller dygnsparkera behöver du köpa biljett. Biljett köper du via betaltjänsterna Parkster eller Easy Park. Information och zonkod finns på skyltning i parkeringshusen och i respektive app. Mellan kl 23-06 är parkeringshuset låst, när du betalat din biljett får du en passerkod till grinden.

    Hur köper jag parkering om jag saknar en smartphone?

    Beroende på vilken betaltjänst du väljer löser du betalningen för din parkering på olika sätt. Här finns kortfattad information, detaljerad information finns på skyltning i alla parkeringshus.

    • För att betala med Easy Park utan smartphone finns en talsvarstjänst där du istället startar din parkering via ett snabbt telefonsamtal. Telefonnummer till Easy Parks talsvarstjänst: 0770-87 00 00.
    • Med Parkster kan du parkera med SMS, instruktioner och telefonnummer finns på skyltning i parkeringshusen. Även med Parkster kan du parkera via talsvar. Telefonnummer till Parksters talsvarstjänst: 010-19 92 616

    Parkera med MC - vad gäller?

    Är ni flera i sällskap är det tilltåtet att parkera mer än en motorcykel, MC, i en parkeringsruta. Vid köp av natt- eller dygnsparkering med MC betalar du per fordon.

    Parkeringstillstånd

    Jag vill parkera regelbundet, hur gör jag?

    Vi erbjuder ett begränsat antal parkeringstillstånd som gäller månadsvis, dessa är avsedda för dig som behöver parkera regelbundet. Välj mellan natt- eller dygnet-runt-tillstånd. Tillstånden köper du i vår app P-HUS Varberg. Tillstånden löper på till du själv säger upp avtalet och gäller i mån av plats.

    Mer information om parkeringstillstånd

    Lapp på rutan

    Vad gäller vid kontrollavgift?

    Inga kontrollavgifter (p-böter) skickas automatiskt, parkeringsövervakningen sköts manuellt av Parkering Halland. Har du fått en kontrollavgift är en gul avi fäst på vindrutan.

    Har du fått en kontrollavgift som du vill bestrida ska du kontakta Parkering Halland. Överklagan ska göras innan kontrollavgiften betalas. Kontaktuppgifter står på kontrollavgiftsavin.

    Billaddning

    Var kan jag ladda min bil?

    I sex av våra parkeringshus finns det laddplatser för elbil. Tidsangivelserna gäller även dig som laddar din bil. Bilen måste stå på laddning för att du ska få parkera på laddplatsen.

    De 51 laddplatserna är fördelade i alla parkeringshus utom Kyrkoherden Bäckgatan.

    Bilen laddas via laddlösningen InCharge och kostar 5 kr/kwh. Med InCharges app kan du se vilka laddplatser som är lediga. Instruktioner finns på laddstolpen.

    Mer information om InCharge och deras app Länk till annan webbplats.

    Skadegörelse eller Felanmälan

    Min bil har skadats, vad gör jag?

    Vissa delar av p-husen är kameraövervakade. Om din bil har blivit påkörd, utsatts för skadegörelse, om du fått inbrott eller annat brott har skett behöver du skyndsamt göra en polisanmälan. Övervakningsfilmer sparas i 7 dagar därefter raderas de automatiskt. Vi på Varbergs Fastighets AB lämnar aldrig ut inspelat material, det begärs ut och hanteras av polisen.

    Hur gör jag en felanmälan?

    Om något är trasigt eller inte fungerar i parkeringshusen uppmärksammar du oss på detta genom en felanmälan. Felanmäler gör du via formuläret på vår hemsida, fyll i samtliga fält och bifoga gärna en bild för tydligare beskrivning.

    Felanmälan - p-hus

    Vid akuta fel, fara för liv och hälsa eller skada på fastigheten, når du oss på via vårt journummer. De tider som vi på Varbergs Fastighets AB inte kan svara kopplas samtalet automatiskt till räddningstjänst.

    Journummer: 0340 – 50 60 50

    Övriga frågor och svar

    Hur funkar automatisk registrering?

    När du kör in i något av våra parkeringshus läser en kamera av din bils registreringsskylt och startar din parkeringstid automatiskt, du behöver alltså ingen p-skiva eller biljett. Din parkeringstid avslutas när bilen kör igenom utfarten. Du behöver bara hålla koll på hur länge det är tillåtet att parkera på den plats du har valt och lämna anläggningen innan parkeringstiden är överskriden.

    Vilka öppettider har p-husen?

    Våra p-hus är öppna alla dagar mellan kl 06-23. Nattetid är parkeringshusen låsta. När du köper nattparkering erhåller du en passerkod till grinden.

    Varför använda appen P-HUS Varberg?

    I vår app kan du köpa natt- eller dygnet-runt-tillstånd. Dessa är avsedda för dig som behöver parkera regelbundet. Tillstånden löper på till du själv säger upp avtalet.

    Information och villkor på sidan Parkeringstillstånd

    Vår app underlättar för dig som parkerar. Genom att registrera din bil i appen kan du:

    • Få push-notiser när din parkeringstid håller på att gå ut. Observera att du själv måste tillåta push-notiser i din smartphone.
    • Se parkeringshusen på en karta.
    • Få hjälp att navigera efter snabbaste rutt.
    • Uppgift om antal lediga platser i realtid.
    • Se parkeringshusens öppettider.
    • Läsa våra parkeringsvillkor
    • Hitta kontaktuppgifter till Varbergs Fastighets AB.
    • Se din parkeringshistorik under den gångna månaden.

    Att använda appen är helt valfritt, det går lika bra att parkera utan den.

    Finns det parkering för rörelsehindrade?

    Det finns tillgänglighetsanpassade platser i alla våra parkeringshus. Samma tidsangivelser gäller dessa platser.

    Parkeringsplatser för rörelsehindrade på Varbergskartan Länk till annan webbplats.

    Senast publicerad: